Izložba originalnih slika Milana Konjovića u Centru za kulturu i turizam Mladenovac u aprilu.

Centar za kulturu i turizam Mladenovac (03. – 27. April 2018.) ČUDESNI I ZAGONETNI SVET SLIKA MILANA KONJOVIĆA U Galeriji “Foaje“ predstavljeno 30 ulja na platnu u okviru izložbe DUBROVNIK – MLINI – CAVTAT

Nastavljajući sa organizovanjem značajnih i atraktivnih kulturnih događaja, Centar za kulturu i turizam Mladenovac je omogućio žiteljima Mladenovca ali i ljubiteljima slikarstva iz okolnih gradova i Beograda, da u periodu od 03. do 27. aprila ove godine, uživaju u delima jednog od najeminentnijih srpskih slikara Milana Konjovića. U saradnji sa Galerijom „Milan Konjović“ iz Sombora i uz podršku Sekretarijata za kulturu Grada Beograda, u Galeriji “Foaje“ Centra za kulturu i turizam predstavljeno 30 ulja na platnu u okviru izložbe DUBROVNIK – MLINI – CAVTAT.

U pitanju je najvrednija kolekcija Dubrovnik, Cavtat, Mlini ispunjena bojama.

 

Tokom tridesetih godina prošlog veka, umetnik je boravio u nekoliko navrata u primorju, slikajući motive spoljašnjeg sveta, bogatstvo ambijenta, raskoš arhitekture,  ljude i prirodu. Svetlost, kolorit i klima primorskog ambijenta, Konjoviću je predstavljalo neiscrpno vrelo inspiracije, što potvrđuje broj nastalih dela u tom razdoblju

Dela Milana Konjovića biće izložena tokom aprila u galeriji.

Kontinuitet atraktivnih izložbi

Na veoma dobro posećenom otvaranju ove izuzetne izložbe prisutnima se najpre obratio Branko Miloradović, direktor Centra za kulturu i turizam Mladenovac, ističući da posetioci među 30 izloženih slika mogu da pogledaju brojna remek dela velikog umetnika.

– Obećali smo da ćemo nastaviti sa atraktivnim i značajnim izložbama. Imate priliku da vidite izložbu slika Milana Konjovića, 30 dela, većinom iz njegove najsadržajnije i najvrednije, takozvane crvene faze. Očekujemo značajnu posetu ljubitelja slikarstva iz Mladenovca i okolnih gradova, naravno i iz Beograda. Vrlo je bitno i što ovakve izložbe organizovano posećuju škole. Konjović je slikar o kojem uče, i eto imaju priliku da se susretnu sa njegovim radovima.

Ono što karakteriše Konjovića je umetnička sloboda, nikada nije hteo da robuje nikakvim okvirima, formama, nametnutim stilovima. Kako je govorio, kad to se pojavi u umetnosti, onda nastaje samo najobičnije skiciranje. Dakle, bio je slobodan, slikao je onako kako oseća, i to mi imamo priliku da vidimo u njegovom prebogatom opusu – rekao je Miloradović, posebno se zahvalivši predstavnicim Galerije „Milan Konjović“ iz Sombora i gradskom Sekretarijetu za kulturu Beograda koji je podržao organizovanje ove izložbe.

Prisutnima se obratila i direktorka somborske Galerije „Milan Konjović“ Milena Rackov Kovačić koja podsetivši da je ova eminentna ustanova kulture osnovana 1966. godine kao legat velikog umetnika.

– Od više od 6.000 dela Milana Konjovića, mi danas imamo 1084 originala i najveći smo kolekcionar. U prilici ste da vidite slike iz crvene faze, izložbu kojoj smo dali naziv DUBROVNIK – MLINI – CAVTAT, koja je postavljena prošle godine u „Noći muzeja“ i beležila rekordnu posećenost – rekla je gospođa Kovačić, da bi potom posetiocioma brojne detalje iz života i umetničkog opusa briljantnog srpskog slikara preneo kustos somborske galerije, akademski slikar Nebojša Vasić, sa posebnim akcentom na izložena dela.

– Najveći broj izloženih slika jeste iz perioda kada se Konjović vratio iz Pariza, 1932. godine, i taj period „crvene faze“ traje negde do Drugog svetskog rata. Radi se (delimično) i o „plavoj“ i o „sivoj“ fazi, dakle imamo ovde i kontinuitet stvaralaštva od onog momenta kada je Konjović prihvatio Ekspresionizam u svom stvaralaštvu i ostao mu veran do kraja svog života.
Godina 1932. je značajna, on pravi izložbu u Paviljonu „Cvijete Zuzorić“ sa nekim slikama koje su već nastale u Dalmaciji, u Mlinima. Od tada, pa do Drugog svetskog rata, Konjović je definitivno skoro svake godine boravio u Cavtatu, Mlinima i Dubrovniku. Jug je nešto što je njega potpuno opredelilo, on je tamo i sazreo kao umetnik, kao slikar, Iz „plave faze“ je ušao u tu „crvenu“, ta Dalmacija, taj krš i taj komplementarni odnos boja, je itekako obogatio njegovu paletu. Zato je to važno razdoblje u Konjovićevom stavralaštvu… Rat ga je nažalost zaustavio i tek nakon Drugog svetskog rata, 1948. godine, ali to je već drugačiji kolorit, drugačije raspoloženje. To je bilo potpuno drugačije slikarstvo od ovog koje imate priliku da vidite (period takozvane „sive“ faze).

Slikar tri veka

Ističući da je Konjović je svojim delom zaista zadužio srpsko slikarstvo i da je jedan od naših najznačajnijih slikara prve polovine 20. veka, Vasić je na kraju citirao i izjavu koju sam umetnik dao:
– Ja sam nekako slikar tri veka, rođen sam u 19. veku, živeo čitav 20. a moje će slikarstvo nadam se trajati i u 21. veku.
Takođe i maestrov odgovor na pitanje novinarsko, šta je za Vas gospodine Konjoviću slikarstvo:
– Slikarstvo je čudo i uvek zagonetka, da nije tako odavno bih prestao da slikam…

Otvarajući izložbu ulja na platnu Milana Konjovića, predsednik Gradske opštine Mladenovac Vladan Glišić je pozdravio prisutne i odao priznanje direktoru Centra za kulturu i turizam Mladenovac Branku Miloradoviću i njegovim saradnicima na još jednoj u nizu izuzetnih izložbi i kulturnih događaja koje su organizovali i poželeo prisutnima da uživaju u delima velikog umetnika.

– Ovom prilikom posebno bih se osvrnuo i na izuzetan patriotizam i rodoljublje velikog jugoslovenskog, srpskog i svetskog slikara, citirajući njegovu izjavu iz daleke 1936. godine, nakon što se 1932. godine u domovinu vratio iz inostranstva.
– Morao sam da se vratim, ja ne bih bio čitav čovek da se nisam vratio…

Ova izložba je bila jedinstvena prilika da se u godini kada se navršava 120 leta od rođenja velikog umetnika i četvrt veka od njegove smrti, poštovaoci njegovog dela i uživo upoznaju sa delom opusa briljantnog slikara Maestra Milana Konjovića.

Biografija

(28. januar 1898. Sombor — 20. oktobar 1993. Sombor)

Milan Konjović se rodio kao drugi sin Davida Konjovića, advokata, kraljevskog javnog beležnika i Vere, rođene Vukičević. Konjovići su Somborci od davnina, u ove krajeve su došli u vreme „Velike seobe Srba” sa patrijarhom Arsenijem Čarnojevićem 1690. godine iz Pećke Patrijaršije da bi kasnije, kroz vekove, odigrali značajnu ulogu u političkom, društvenom i kulturnom životu grada.

Milan Konjović je već 1914. kao gimnazijalac u Somboru izložio pedesetak svojih radova slikanih po prirodi, a 1919. godine se upisuje na Akademiju likovnih umetnosti u Pragu, u klasu profesora Vlaha Bukovca. Nakon dva semestra studije nastavlja samostalno. Avangardni češki slikar Jan Zrzavi ga upućuje na studiranje Leonarda, potom odlazi u Beč, da bi 1923, godine usledila studijska putovanja u Minhen, Berlin i Drezden. U Pariz stiže sa Emom Maštovskom, svojom kasnijom suprugom — koju je upoznao u Pragu 1924. godine i ostaje do 1932. godine, do svog konačnog povratka u Sombor.

Milan Konjović, Autoportret, 1978, ulje na lesonitu, 73x60cm, Galerija Milan Konjović, Sombor

Milan Konjović, Autoportret, 1978, ulje na lesonitu, 73x60cm, Galerija Milan Konjović, Sombor

Milan Konjović, Autoportret, 1979, ulje na lesonitu, 54x47cm, Galerija Milan Konjović, Sombor

Milan Konjović, Autoportret, 1979, ulje na lesonitu, 54x47cm, Galerija Milan Konjović, Sombor

Milan Konjovic U-ateljeu-1974.g.-768x543

Milan Konjović u ateljeu, 1974. Galerija Milan Konjović Sombor

Milan Konjović u ateljeu, 1974. Galerija Milan Konjović Sombor

Milan-Konjovic-1977.g.-712x1024

Milan-Konjovic-1977.g.-Galerija Sombor

Milan Konjović, 1977. Galerija MIian Konjović Sombor

U Parizu postiže zapažene uspehe samostalnim izložbama, kao i učestvovanjem na izložbama Pariskih salona. Tu nastaje Konjovićeva „plava faza” (1929—1933), njegova prva zrela umetnička fizionomija. Po povratku u Sombor posvetio se slikanju rodnog kraja, njegovog pejzaža, ljudi i ambijenata sa strašću vizionara, koji svemu sto radi daje pečat svoje autentične stvaralačke ličnosti. Leti slika u Dalmaciji (Mlini, Cavtat, Dubrovnik), te razdoblje od 1934. do 1939. obuhvata umetnikovu „crvenu fazu”. Za vreme rata, 1941. godine nalazi se u zarobljeništvu u logoru u Osnabriku, gde je radio tempere i veći broj crteža. Posle povratka u Sombor, 1943., 1944. i 1949. godine nastaju Konjovićevi pasteli, kao i ulja stišanog kolorita, koji čine umetnikovu „sivu fazu” (1940—1952).

Kolekcija Dubrovnik Cavtat Mlini

Milan Konjović je u svom velikom opusu iz perioda boravka u primorju promenio kolorit. Dominira čista, intenzivna boja, pokret i svetlo, umetnik se zaustavlja na pragu apstrakcije.

 

Ostavite komentar

/* ]]> */